Friday, July 29, 2011

pantang larang orang melayu???

.
hi korang!
kalau keluarga korang masih mengekalkan ciri-ciri kemelayuan, mesti korang familiar dengan beberapa pantang larang yang mak-mak kita selalu cakap...ibu nadia ada beberapa pantang larang yang dia selalu cakap kat nadia...tapi kita bukan budak-budak zaman dulu kan, ikut je...ke nadia sorang je yang macam tu??? sebab nadia memang kuat melawan...hihihi....tapi nadia percaya setiap pantang larang tu bersebab dan ada alasan tersendiri...itu cara orang dulu-dulu nak mendidik anak diorang kan...

okay,kat bawah ni beberapa patang larang yang nadia selalu dengar...


secara rasionalnya, bersiul tu memang satu amalan yang tak elok...orang dulu-dulu selalu menakutkan anak-anak dengan niat mendidik anak-anak supaya tidak melakukan perkara yang kurang sopan atau tak elok...


yang ini nadia selalu buat...hihihi...bila ibu nadia marah maka terkeluarlah ayat di atas...nadia pun menjawab, "tak apa, along memang suka orang tua pun..." hihihi...speechless terus ibu nadia...


yang ini mungkin sebab bising kan malam-malam...so, cakaplah pencuri datang...


hahaha...penyakit nadia ni yang dilarang itu yang nadia suka buat...hehehe...realitinya, korang duduk terpampang di laluan keluar masuk memang menyemaklah...kalau setakat cakap "nak, duduk tepi sikit, orang nak lalu susah..." mesti korang tak dengar kan...makanya ditukar kepada "hah,duduklah kat tangga/pintu tu, tak ada orang nak masuk meminang kau nanti..." barulah si gadis tu cuak kan...


kalau ibu nadia cakap macam ni, nadia jawablah...ala, kalau ramai tapi semua kaya tak apalah...hahaha...saja jadi materialistik sekejap... =)


yang ini pun nadia selalu kena...kantoi! bila ibu nadia cakap je, nadia jawab...tak apa, dah ada boyfriend dah...huhuhu...sekali betul-betul jadi baru tahu kan...melawan je kerjanya...


sebab wujudnya pantang larang ni...asal mata ketumbit je maka keluarlah tohmahan seperti ini, "tu lah skodeng orang mandi lagi..." hina betul rasanya dituduh sedemikian...huhuhu....


nenek nadia muka serius je cerita..."makan nasi tu habiskan, nanti malam-malam nasi tu menangis..." nadia pun dalam hati teringin nak tengok nasi menangis...hehehe...rasionalnya diorang suruh kita elakkan pembaziran...kan3???


gerun je alasan diorang tu kan...sebenarnya takut nanti tersangkut tali ampaian tu, tersadung ke...kan bahaya...


menyabung tu bagi yang tak tahu, perbuatan angkat kaki ke atas ketika meniarap...masa nadia kecik-kecik kan, tak sedar nadia menyabung, bila dah terperasan tu...dah risau ibu nadia meninggal...entah apa-apa pemikiran masa kecik-kecik kan...

ada banyak lagi sebenarnya...yang lagi pelik pun ada...tapi tu semua cara orang dulu-dulukan...sekarang ni yang masih mengamalkan pun sedikit je jumlahnya...budak-budak zaman sekarang mana nak dengar dah...diorang lagi pandai menjawab...

korang pulak, tahu pantang larang lain yang melekat di hati??? share lah...

tu jelah nak share...
bye~ =)

4 comments:

  1. betul tuh nadia.. sy pun slalu jgk kna sound ngn mumy psl pntg larang sume ni.. kdg2 kelakar.. tp btol.. hehheheh

    ReplyDelete
  2. kan...kita dibesarkan dengan pantang larang ni...hehehe...

    ReplyDelete
  3. hehe...masa kecik2 selalu la kena dgn mak..itu tak boleh ini tak boleh...tp mulut ni ade je tak puas hati. asyik tanya2 byk kali kenapa kenapa kenapa?? smpai mak tension nak jwb...haha

    ReplyDelete
  4. @munna : kan...kita memang selalu je persoalkan kenapa...mungkin budak zaman dulu2 tak berani nak persoalkan apa mak dia cakap kot...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...